Iværksætter hjemmeside – hvordan

Iværksættere har ofte ret hurtigt tankerne på en hjemmeside i opbygningsfasen af deres virksomhed. At være iværksætter indbefatter en hulens masse spændende beslutninger, og den proces man står i som iværksætter kan virke temmelig uoverskuelig. Der er en masse ting, der skal falde i hak, og når tingene løbende falder i hak, er der somme tider andre elementer, der falder i uhak. Jo, det er udfordrende at være iværksætter. Som sagt er en af udfordringerne ofte at få udfærdiget en hjemmeside, hvor man præsenterer ens tanker, visioner og missioner, og hvor kunder, samarbejdspartnere og andet godtfolk kan følge med i den nystartede virksomhed. Men hvad og hvordan gør man som iværksætter, hvis man overvejer at komme i gang med en hjemmeside?

Jeg er selv en form for iværksætter, og jeg arbejder til dagligt med hjemmesider, så jeg er måske ikke den rette at spørge – eller også er jeg netop den rette… I forbindelse med hjemmesider jeg har været med til at udvikle gennem tiden, er der spørgsmål og udfordringer, som ofte giver iværksættere hovedpine og søvnløse nætter. Hjemmesider er jo ren teknik, og hvad nu hvis man som iværksætter enten ikke har flair for it, eller hvis man slet og ret ikke er interesseret i at bygge en hjemmeside op? Hvad gør man så? Jo, man får nogen til at hjælpe sig. Der er masser af min slags, som rækker iværksættere en hjælpende hånd med hensyn til udformning af hjemmeside, og alligevel synes jeg at iværksættere bør hæfte sig ved følgende emner.

Hvad vil jeg med hjemmesiden?
Spørg dig selv hvad du som iværksætter vil opnå med hjemmesiden. Ønsker du at tiltrække nye kunder, eller er det investorer du går efter? Skal hjemmesiden udelukkende bruges til business to business, eller går du ligefrem med tanker om en webshop, der skal sælge varer til hr. og fru Danmark? Er der tale om et visitkort, eller går du efter et websted, hvor du kan præsentere dine varer og ydelser? Forsøg at skabe dig et overblik over de elementer du agter at præsentere på hjemmesiden, og skaf dig selv et overblik over målgruppen. Når disse to ting er på plads, er du godt på vej med din iværksætter hjemmeside.

Hvordan skal hjemmesiden se ud?
Når det kommer til webdesign, kan det virke helt og aldeles uoverskueligt: hvordan ønsker du at præsentere din iværksætter virksomhed på hjemmesiden? Hvilke farver ønsker du at fremtræde med, og er der specielle grafiske elementer, så som logo, tegninger og bestemte kendetegn? Og hvordan med menuen og navigationsstrukturen på hjemmesiden? Mit råd er at du forsøger at finde 3-5 hjemmesider på nettet, som indeholder elementer du også ser som mulige elementer på din iværksætter hjemmeside. Find inspiration på nettet. Brug en time eller to på at Google kollegaer og konkurrenter, og bemærk hvordan de har bygget deres hjemmesider op. Notér de ting du kan lide, for eksempel farver og skrifttyper, og skriv nogle stikord om placering af menuen, og hvilke emner, der skal indgå i din menu på din hjemmeside.

Hvordan køber jeg et domæne?
Kommer vi til det mere ”lavpraktiske”, kommer vi ikke uden om indkøb af den gode webadresse (eller domæne). Netop denne www-adresse er ret essentiel for signalværdien, og husk på at den formentlig skal indgå på brevpapir, visitkort og annoncer rundt omkring. Din hjemmeside er ikke nødvendigvis afhængig af det ”fedeste domæne”, men hvis jeg var dig, ville jeg forsøge at indtænke gode søgeord ind i domænet. Hvis du for eksempel gerne vil findes på søgesætningen ”elektriker odense”, så er domænet www.elektrikerodense.dk ikke det værste til din iværksætter hjemmeside. Google robotterne er ikke specielt interesseret i domæner, men hvis de fornemmer gode søgeord i domænet, sammenholdt med at de gode søgeord også optræder som brødtekst på hjemmesiden, skal du såmænd nok blive belønnet så rigeligt. Lad mig dog understrege at søgeord ikke er strengt nødvendige i domæner. Med andre ord: hvis du har anskaffet dig et godt domæne til din hjemmeside, så er det fint og godt.

Hvad koster et webhotel?
Webhotellet er det sted, hvor din iværksætter hjemmeside placeres ”fysisk”. Hjemmesiden placeres på en server (computer), som er koblet til det store internet. Det betyder at alle i verden med en internetadgang kan se og læse din hjemmeside. Webhotellet er bestemt ikke ligegyldigt. Det er i mine øjne vigtigt at du får et godt og stabilt webhotel til din hjemmeside. Desuden forventer jeg en god service og support hos det pågældende webhotel, som også skal levere en vare, der er rap og sikker, således at dine besøgende ikke skal vente alt for længe, før din hjemmeside toner frem på deres skærme. Der findes i tusindvis af forskellige webhoteller, og hvis du søger på dette spændende ord i Google, bliver du bombarderet til med søgeforslag. Mit råd er at du spørger i netværket, om hvilke webhoteller folk bruger til deres hjemmesider. Bemærk også at webhoteller fås fra nul kroner til flere tusinde kroner om måneden. Som iværksætter vil du formentlig kunne nøjes med et pænt beskedent beløb pr måned. I al fald i starten. Bemærk! Hvis du overvejer at bruge i123.dk som webhotel – hvilket jeg sagtens kan anbefale – kan jeg skaffe dig lidt rabat via en kuponkode til i123.dk.

Hvad koster en iværksætter hjemmeside?
Og så kommer vi til det ofte særdeles springende punkt: hvad koster en hjemmeside. Det har jeg tidligere skrevet et par ord om, så det skal jeg ikke gentage i det uendelige. Faktisk vil jeg hellere anbefale dig at finde et web-firma, som du har tiltro til. Igen ville jeg spørge i dit netværk efter gode og dårlige erfaringer med firmaer, der fremstiller hjemmesider for bl.a. iværksættere. Når firmaet er fundet, foreslår jeg at I mødes og finder ud af hvilket behov hjemmesiden skal opfylde. Mit råd er i den forbindelse at du overlader domæne og webhotel til det pågældende firma, men vær interesseret i de forslag, der kommer. Spørg ind til priser, og spørg også gerne om det pågældende firma har sær-aftaler med visse webhoteller.

Hvilket system skal jeg vælge?
Når det kommer til selve hjemmeside systemet, findes der også her uanede muligheder. Du kan sige ja tak til et selvudviklet og selvprogrammeret system, som et webfirma med stor sandsynlighed vil tage sig godt betalt for. Nogle firmaer tilbyder en ”gratis” hjemmeside til iværksættere, mod at de betaler et månedligt beløb på fx 500 kroner. Det bliver 6.000 kroner årligt… Du kan også afvise disse ”generøse tilbud” og i stedet samarbejde med firmaer, der sammensætter hjemmesider i open source software. Der findes særdeles gode, gratis systemer (CMS løsninger). Joomla, Drupal, Concrete 5 og WordPress er blot et mikroskopisk uddrag af CMS løsninger, og mens det ene firma måske foretrækker Joomla, vælger et andet firma WordPress. Netop sidstnævnte WordPress er efter min mening et godt valg til iværksætter hjemmesider. Det er relativt nemt at vedligeholde og de fleste iværksættere kan efterfølgende selv opdatere deres hjemmesider.

Skal jeg have en iværksætter hjemmeside?
Mange er usikre på, om de overhovedet har brug for en iværksætter hjemmeside. Det har alle ikke. Mange iværksættere kan snildt fortsætte det gode arbejde uden en hjemmeside. Dog er jeg ikke i tvivl om, at jeg på det kraftigste vil tilråde enhver iværksætter til at skabe sig en hjemmeside på nettet, hvor de kan præsentere sig selv og deres ideer. Det behøver bestemt ikke at koste en bondegård at få en fremstillet en hjemmeside som iværksætter, og man kan jo altid udbygge den på sigt. En hjemmeside er billig markedsføring, og ved hjælp af en massiv arbejdsindsats kan hjemmesiden hurtigt tjene sig selv ind.

Hvad nu hvis jeg stadig er forvirret?
Med disse ord vil jeg lukke dette lille blogindlæg. Hvis der sidder læsere tilbage, som stadig er forvirrede, er man altid velkommen til at kontakte mig eller ringe på 2972 0955. Du kan bruge mig og min viden til en uvildig vurdering, eller du kan bede mig om at hjælpe dig konkret videre med udarbejdelsen af din iværksætter hjemmeside. Jeg arbejder i WordPress. Jeg arbejder seriøst. Og jeg arbejder gerne for dig.

Hvor holder du til?
Efter gode år i iværksætterhuset Fremtidsfabrikken i Svendborg, holder jeg nu til i et mindre kontorfællesskab sammen med 3 andre virksomheder. Vi holder til i hjertet af Svendborg på Klosterplads, hvor vi har kontor på femte sal, men bare rolig: der er elevator. Her byder jeg gerne på en kop kaffe, hvor vi i fællesskab får afstemt forventninger til din kommende iværksætter hjemmeside. Jeg er sikker på at jeg kan hjælpe dig til en absolut fair pris, og snart høster du kunder til din virksomhed via en velfungerende WordPress website.