virksomhed-socialemedier1

Kære virksomhedsejer, er du og din virksomhed på de sociale medier? Hvis ja: får du nok ud af besværet? Hvis nej: så kom det!

Ja, nu er det svært at sidde her på Fremtidsfabrikken og spille Kloge-Åge og forsøge at forklare hvorfor din virksomhed bør være på de sociale medier. Svært fordi der altid er gode argumenter for ikke at være derude. Jeg skal heller ikke tvinge dig ind på den sociale scene, men jeg synes alligevel der er god grund til at læse lidt videre.

Der sker nemlig en pokkers masse på de sociale medier. Man kan sige at de sociale medier er i dynamisk tilstand døgnet rundt. Det betyder kort sagt at dine potentielle kunder er derude. Lige nu er de der! De deler historier med hinanden. De deler links, film, statusopdateringer, billeder og meget mere.

Og de deler gode købsoplevelser!

Ved du godt at mange mennesker handler varer og serviceydelser hos virksomheder, som er anbefalet af vennerne? Ved du godt at mange mennesker på de sociale medier med jævne mellemrum spørger efter vennernes erfaringer med virksomheder? Og ved du godt at det er nemt at skabe en profil på de sociale medier, så det er nemt at henvise til din virksomhed?

Jamen, vi har da en hjemmeside – er det ikke godt nok?

Dette spørgsmål hører jeg ofte, og jo: hvis hjemmesiden er den ressource, som du maks kan afsætte tid til, så er det meget fornuftigt. Du skal bestemt ikke oprette en profil på Facebook eller LinkedIn, hvis du ikke er aktiv med profilen.

Min pointe er blot, at hvis du dyrker den sociale profil nogle minutter på ugebasis – helst dagbasis – er din virksomhed pludselig blevet en anelse mere dynamisk. Kunder elsker dynamiske virksomheder!

Mange virksomheder frygter at deres tid går op i hat og briller, hvis de skal til at spendere dyrebar arbejdstid på de sociale medier. – Spild af tid og noget værre pjat. Jo, den har jeg hørt op til flere gange, når jeg underviser i brugen af de sociale medier. – Hvad får vi ud af det? Kunderne kommer jo alligevel, siger mange.

Jep, det kan godt være at dine kunder kommer til dig alligevel, men hvad med de kunder, som du endnu ikke kender – og de kender formentlig heller ikke din virksomhed. Endnu. En tilstedeværelse på de sociale medier kan blive et gennembrud for din virksomhed i kampen om at erhverve nye kunder.

Og hvem siger at du skal bruge timer om dagen på de sociale medier?

Måske har du brug for bedre placeringer i Googles søgeresultater? Det hjælper jeg dig gerne med.

virksomhed-socialemedier2

Det behøver du ikke. Du skal afsætte den tid, som du mener du er rigeligt, men lad være med at se det som en omkostning. I stedet bør du tænke tiden som en investering. Da du i sin tid oprettede din firmahjemmeside, skelede du måske også lidt økonomien i projektet? Det er jo vældigt naturligt, at man også tænker den økonomiske ressource ind i sin markedsføring.

At deltage på de sociale medier er en markedsføring, som koster. Ikke nødvendigvis penge in naturalia men tid. – Tid er penge, siger nogen. Ja, det er korrekt. Og som det er med så mange ting i denne verden, er din virksomhed sandsynligvis nødt til at investere lidt i markedsføring, hvis den skal vækste.

Derfor synes jeg at du skal overveje at få skabt en profil på de sociale medier og komme i gang med at undersøge, hvordan du skaber gode relationer dér. Nogle gange skal der ikke så meget til.

Hjælp andre – skab god karma

Du kan markedsføre din virksomhed på mange måder, når du agerer i de sociale medier:

  • Du kan bidrage med gode tilbud
  • Du kan hjælpe folk, som har brug for svar
  • Du kan dele andres efterlysninger efter support
  • Du kan fortælle den gode historie uden salgsgas

Du bestemmer selv hvor meget eller hvor lidt du ønsker at bidrage med på de sociale medier. Men at ryste på hovedet og konsekvent sige nej tak uden at overveje om der er en eventuel gevinst i deltagelsen, er ikke det mest fornuftige du kan gøre.

Der findes et hav af firmaer, der er superskarpe til at rådgive din virksomhed omkring brugen af de sociale medier. Jeg synes du skal overveje at ringe et af disse firmaer næste gang du skal i gang med en annoncering.

Tænk også over:

  • Hvad vil du gerne opnå med aktiviteten på de sociale medier?
  • Hvilke målgrupper går du efter?
  • Hvor mange penge vil du bruge på aktiviteten?
  • Og vigtigst: giver det mening for din virksomhed?

Og lidt tal fra en undersøgelse, som Eniro netop har udsendt:

  • 47 pct. af de danske SMV’er har en profil på Facebook
  • 32 pct. af de danske SMV’er har en profil på LinkedIn
  • 9 pct. af de danske SMV’er har en profil på Instagram
  • 8 pct. af de danske SMV’er har en profil på Twitter
  • 60 pct. af de danske SMV’er på Facebook opdaterer ugentligt eller oftere
  • 26 pct. af de danske SMV’er på Facebook bruger profilen til direkte kundedialog
  • 12 pct. af de danske SMV’er på Facebook bruger profilen til rekruttering af nye medarbejdere

Held og lykke med din virksomhed i Cyberspace! Ring til mig hvis du har brug for sparring: 2972 0955. Jeg taler et sprog, de fleste forstår.