Sådan skriver du gode tekster

Mange, som ejer en hjemmeside, må efterhånden have en fornemmelse for, at de gode tekster er af stor betydning. Hjemmesideejere lægger stor vægt på, at webdesignet sidder lige i skabet, og man kan bruge massevis af timer på at finde de rette illustrationer, fotos og grafiske elementer for at hjemmesidens indhold er optimeret. Men vi skal lige huske at have fokus på teksterne også.

Derfor får du her nogle få tips til at få skrevet de gode tekster til hjemmesiden. Det lever jeg ikke af, men jeg har en fornemmelse for hvad der skal til, når tekster skal lægges på hjemmesiden. Nå, lad os komme i gang.

Korte afsnit

Den tekst du læser her, er delt op i en række afsnit. Det ser du ved at der er ”luft” imellem afsnittene. Netop denne afstand fra afsnit til afsnit gør, at teksten bliver lidt mere læsevenlig. En laaaaaang tekst uden ”luft” betyder at mange hopper fra. Det gider de færreste at læse. Så brug masser af afsnit i dine tekster. Prøv at sætte en grænse på 5-7 sætninger pr afsnit.

Overskrifter

Brug også meget gerne et passende antal under-overskrifter i dine tekster. Den gode overskrift giver nemlig et fingerpeg om, hvad de kommende linjer handler om. Hvor mange under-overskrifter din tekst skal udstyres med, bestemmer du selv. Men husk at du gør det for læserens skyld, ikke sandt? Og naturligvis også for søgerobotternes.

Forståelig tekst

Når du skriver tekster til hjemmesiden, skal du huske på, hvem der er målgruppen. Det kan altså ikke nytte at du nørder løs på et fagteknisk højt niveau, hvis din målgruppe ikke forstår hvad det handler om. Hvis du for eksempel er el-installatør og gerne vil have fru Olsen som kunde, så lad være med at nørde i stærk- og svagstrøm. Brug de ord og vendinger, som fru Olsen kender. Ikke de fagudtryk, som du bruger, når du netværker med kolleger.

Klart sprog

Husk også at bruge de ord, der gør at læseren føler at du henvender dig direkte til hende. Det kan godt være at vvs-mesteren synes at det skal hedde et armatur, men hvis hr Jensen kalder det for en vandhane, så brug det ord. Gør ikke tingene mere kryptiske end de er i forvejen. Det vil komme både dig og kunden til gode. Og Google vil elske dig for det.

Pas på gentagelser

Når du skriver, skal du ligeledes passe på at du ikke gentager ting. I gamle dage var dette et solidt trick i forhold til søgerobotter, men i dag er tingene anderledes. Tal et sprog, som er varieret og anvend gerne synonymer. Du behøver ikke at gentage flere gange at du er en ”tømrermester i Svendborg”.

Undgå fejl

Og endelig synes jeg du skal tjekke teksten grundigt efter, inden du lægger den online. Det er faktisk en fejl, jeg selv hopper i en gang imellem. Det er bare ikke superfedt at teksten indeholder stavefejl eller trykfejl. Få eventuelt en ”uvildig” til at læse teksten, inden den lægges på hjemmesiden. Og gerne en person, som tilhører den målgruppe, som teksten er rettet imod.

Brug Bojsen

Og ja, jeg synes naturligvis at du skal bruge mig, når du skal lægge stærke planer for teksterne på din hjemmeside. Jeg har en klar holdning til indhold på hjemmesider, og jeg har gode samarbejdspartnere, når det handler om de gode virkemidler inden for tekst, grafik og fotos. Og så hjælper jeg dig gerne med at få struktur på din WordPress hjemmeside.

Ring: tlf. 2972 0955
Skriv: allan@bojsen.dk
0 svar

Læg en kommentar

Skriv gerne en kommentar
Du er meget velkommen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *