SEO anno 2015

Der siges og skrives meget om søgemaskineoptimering, altså det som i dagligt tale også kaldes for SEO. Search Engine Optimization er hipt i mange kredse, og SEO er da også en nødvendighed, hvis man ønsker at få noget ud af sin hjemmeside investering.

En hjemmeside, som ligger dårligt i Google, får færre besøgende end hjemmesider, der ligger på side 1 i Google. Det er jo typisk Google, som sender kunder i kløerne på din virksomheds website.

Der er mange delte meninger om hvad god SEO er, så her skal følge lidt ideer til, hvad jeg synes du skal gøre på din virksomheds website for at få det hævet i Googles søgeresultater.

Skriv til mennesket

I gamle dage kunne man godt finde på at skrive en masse vrøvletekst, hvor bestemte søgeord blev fremhævet i et flæng derudad. Muremester, billig murermester, lokal murermester, murermester med kvalitet. Sådan noget intetsigende tekst, som de gamle søgerobotter fandt vældigt interessant, hvis hr. Hansen fra Slagelse søgte efter en murermester i søgemaskinen.

Sådan fungerer det bare ikke i dag. Søgerobotterne er blevet mere intelligente og kræsne med hensyn til de tekster, som de falder over i deres daglige færden på nettet. I dag handler det om at skrive nogle kvalitative tekster, hvor dine søgeord naturligvis stadig skal indgå. Normalt plejer jeg at sige på SEO workshops, at du skal skrive til mennesket, men også tænke på søgerobotterne.

Når du skriver dine tekster, så sørg for at dine TITLEs indeholder de gode søgeord, og sørg for at der er sammenhæng imellem TITLE og dine overskrifter, som skal skrives i H1. Du kan med fordel bruge mindre overskrifter nedad i teksten, og disse overskrifter tildeles en H2. Desuden elsker søgerobotter længere tekster, så se om du kan få dine tekster til at fylde 400 ord og opefter.

Brug billeder og videoklip

Når du lægger tekster op på din hjemmeside, så sørg for at du krydrer historierne/teksterne med billeder og også gerne videoklip. Det handler dybest set om at få søgerobotten til at kunne lide din side så meget, at den vil anbefale den til Googlere fra hele Danmark (og verden for den sags skyld). Hvis en tekst er krydret med illustrationer og billeder, vil robotten konkludere, at du har gjort meget ud af at servicere dine besøgende.

Hvis du tilmed kan indlejre et videoklip fra fx YouTube, er robotten slet ikke i tvivl om, at du har gode hensigter med dit indlæg: en god tekst, som ledsages af forklarende fotos og måske sågar et videoklip, der forklarer endnu mere om det givne emne. Hvis du desuden også overvejer at inddrage podcasts, er det kun en fordel.

Pas på duplicate content

Når du nu lægger tekster online på dit website, fristes mange til at bruge den nemme metode: at finde noget tekst på nettet, som de blot kopierer ind på deres eget website. Den går ikke! Når du fodrer din hjemmeside med tekster, skal du sørge for, at der er tale om unikke tekster, som ikke er set – og bliver set – andre steder på internettet. Hvis en søgerobot falder over en tekst, som den allerede har set på en anden hjemmeside, får du intet ud af teksten.

Derfor: skriv dine egne tekster eller få sådan en som mig til at gøre det. Duplicate content betyder at indholdet går igen andre steder på nettet, og så er indholdet jo allerede spredt ud til mennesket. Hvorfor skulle en robot sætte pris på indhold, som den allerede har læst? Mange webshops begår den fejl, at de anvender stort set samme tekst fra leverandørerne, og så bliver det for alvor svært at opnå gode søgeresultater.

De kvalitative links

For blot få år siden handlede god SEO også om at skaffe så mange indgående links som muligt. På dansk betyder det, at hvis du kunne lokke andre hjemmesider til at linke TIL din hjemmeside, så ville din hjemmesides ry og rygte i søgerobottens hjerne stige gevaldigt. Altså, hvis du kunne lokke 22 andre hjemmesider til at linke til dit website, ville søgerobotten konkludere at så må din hjemmeside virkelig være god og interessant.

SEO anno 2015

Sådan er det ikke i dag. I dag handler det om at skaffe sig kvalitative links. Det er svært sådan et definere hvad et kvalitativt link er, men det er klart meget mere interessant med et link fra et website, som har et indhold, som relaterer sig til det indhold du byder på. Hvis du således sælger ekspertise inden for coaching, er det lækkert hvis du kan lokke andre coaches til at linke til dit website. Se også om du kan skrive gæsteindlæg på anerkendte websites for coaches og husk at linke til dit eget site i teksten, ikke…

Prøv også at få anerkendte hjemmesider til at linke til dit website. Kan du for eksempel på den lokale avis eller en landsdækkende avis til at skrive om dig og samtidig linke til dit website, er det forrygende. Der er desuden mange spændende blogs derude på nettet, og måske er der en blog eller 3 som skriver om et emne, som har med din business at gøre. Forsøg derved at få den eller de pågældende blogs til at skrive om din virksomhed, inklusive link.

Der findes mange andre nyttige tips udi SEO, og hvem ved: måske kommer der en fortsættelse til dette indlæg en skønne dag.

Hvis du har brug for uddybende forklaring til noget af det, som jeg har nævnt ovenfor, er du velkommen til at ringe til mig. Du kan naturligvis også sende mig en e-mail. Kommentarer herunder er velkomne!

allan@bojsen.dk / tlf. 2972 0955

0 svar

Læg en kommentar

Skriv gerne en kommentar
Du er meget velkommen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *