Facebook: Sådan skriver du de gode opslag

Mange af os higer efter at skrive de gode opslag på de sociale medier. Disse opslag skal helst være så gode, at venner og følgere deler dem med hinanden, men hvordan får man sammensat et opslag, der er så godt at folk deler det? Det ser jeg nærmere på her.

  1. Brug et godt foto

Når du slår dit opslag op på de sociale medier, så vælg det rette foto – og brug god tid på at bruge det rette billede. Et billede siger mere end tusind ord, og hvis du vælger det forkerte billede, sender det et forkert signal til folket. Lad være med at bruge 1-2 timer på et blogindlæg og følgende opslag, hvis dit billede er kikset. Brug en billedtjeneste og spender eventuelt penge på det rette foto. Eller prøv Pixabay, hvor du finder gratis billeder.

  1. Overvej Infographics

Begrebet Infographics er et amerikansk fænomen, som på mange måder er vældig genialt. Et infographic er en tegnet illustration, hvor kendsgerninger, facts, tal og den slags er samlet i et overskueligt billede. Det er ofte nemmere for modtageren at danne sig et overblik via en illustration end at skulle læse 1 side med 400 ord. Det tager tid og koster ressourcer at skabe disse infographics, men måske er det lige netop det der skal til for at få spredt dit budskab?

  1. Personlige fotos

Er der noget folk godt kan lide, er det at opleve en ægte side af dig og din virksomhed. Ægtheden og autenciteten kunne eksempelvis stamme fra din smartphone, hvor du på bundærlig vis har taget et foto, som du nu deler med venner og forbindelser. Det er ikke sikkert at du har taget et velproportioneret foto, men det er dig, der står bag. Det kan de fleste godt lide. Sørg dog for at billedet har en vis kvalitet.

  1. Billeder med citater

Indrømmet: en af de ting, som jeg mindst bryder mig om, er alle de billeder du finder på nettet, hvor der er tilføjet et citat. Jeg synes somme tider det bliver noget patetisk eksempelvis at læse et citat af John Lennon, placeret på et foto af 2 mennesker med vidt forskellige baggrunde. Ikke desto mindre virker det, så denne mulighed bør også listes op her.

  1. Her og nu fotos

Hvis du oplever en speciel situation i din hverdag, så snup et billede af begivenheden og giv historien videre til folket på de sociale medier. Mit yndlingseksempel er tøjforretningen i Sønderjylland, som havde svært ved at trænge igennem via gode slagtilbud og den slags. En dag spadserede en hundehvalp ind i butikken og lagde sig på en stol i butikken. Haps! Foto taget og lagt på Facebook. Den dag blev tøjbutikkens opslag pludselig delt hundredevis af gange.

0 svar

Læg en kommentar

Skriv gerne en kommentar
Du er meget velkommen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *