Nå, hører du til en af de erhvervsdrivende, som spenderer lidt kroner og øre i Googles store pengetank via AdWords, eller er du begyndt at bruge andre kanaler til din online markedsføring? Du har måske set muligheder i Facebooks annoncer, eller du tror måske stadig på et godt udbytte af de gode, gammeldags bannerreklamer, som ses rundt omkring på nettet? Uanset om du satser på den ene eller den anden, er det vigtigt at du har en plan for, hvad der skal ske, når folk klikker på din annonce. Hvis du griber det forkert an, risikerer du at dine annoncekroner er spildt!

Lad os tage et klassisk eksempel: Harry sælger fiskeudstyr på nettet. Kroge, blink og den slags. Harry vælger at sætte 1000 kroner ind på en AdWords konto. Herefter opsætter han en kampagne med relevante søgeord og han skriver naturligvis en æggende salgstekst, så han kan få solgt en masse fiskekroge til folket! Og nu kommer vi til det store spørgsmål: hvilken side skal Harry sende folk ind til? Forsiden? Eller en underside, hvor folk kan se de fedeste fiskekroge man kan forestille sig? De fleste vil sikkert vælge undersiden, hvor folk med det samme kan se et uddrag af de forskellige fiskekroge. Men det er jeg nu ikke så sikker på er det mest optimale!

landingpage2

Opret en landing page

I stedet ville jeg satse noget tid på at skabe en såkaldt Landing Page. Dette er – naturligvis – et amerikansk begreb, der har eksisteret en rum tid på nettet. Landing Page betyder kort og kontant den side, som folk lander på, når de klikker på annoncen. Her er det vigtigt at man hele tiden holder sig for øje, at en Landing Page er sådan en Ensomme Ulv, hvor det udelukkende handler om at skabe så flotte rammer for fiskekrogene som overhovedet muligt. Al navigation til andre elementer i shoppen skal gemmes væk. Folk skal ikke forstyrres af waders, når det nu er fiskekroge, de er ude efter. Der skal faktisk kun være én knap folk kan trykke på: en knap der fører dem direkte ind i webshoppen, hvor de bestiller varen!

Eller du kan vælge at sætte en bitte formular på siden, hvor folk kan skrive deres e-mailadresse for at få tilsendt et godt tilbud på fiskekroge pr. e-mail. Hvis Harry kan skaffe nogle mailadresser, har han samtidig skaffet sig nogle potentielle kunder. Det er ikke sikkert at de handler her og nu, men de er helt klart interesserede – ellers havde de ikke afleveret deres mailadresser via Harrys Landing Page. Hvis de blot var landet i Harrys webshop (fx på forsiden), er sandsynligheden for at de vil abonnere på Harrys nyhedsbreve knapt så stor.

Call to action

Fidusen ved en Landing Page i forhold til en almindelig hjemmeside er at du kan fokusere på én vare, én varegruppe eller ydelse. Hvis du betragter din webshop eller hjemmeside som helhed, bemærker du sikkert at du ofte har en masse at tilbyde. Måske så meget, at det hele sejler og at kunden dermed mister overblikket. En Landing Page har én Call to action knap eller en formular. Nix weiter!

Nu sidder du måske og tænker: hvordan kommer jeg videre med min Landing Page? Det er naturligvis noget jeg kan hjælpe dig med, men du kan også i princippet selv kaste dig over opgaven. Og spørgsmålet er så også om du kan bygge en Landing Page på dit nuværende domæne, eller om du skal investere i et nyt domæne, som udelukkende bruges til Landing Pages. Hvis du bruger WordPress som hjemmesideløsning, findes der geniale plugins til at skabe de flotteste Landing Pages. Men kontakt mig, hvis du vil vide mere: tlf. 2972 0955