Tjek dine kontaktformularer

Du læser måske med her, fordi du af en eller anden årsag har sat dine egne kontaktformularer på din hjemmeside i det skarpe lys. Jeg gætter nemlig hårdt på, at du ejer din egen hjemmeside, og i den forbindelse gætter jeg også på, at du et eller flere steder på hjemmesiden har indsat en kontaktformular, som de besøgende kan benytte, når de vil i kontakt med dig.

Og sådanne kontaktformularer er da også ganske nyttige i mange henseender. Det er dog langt fra alle hjemmesideejere, som ønsker en kontaktformular på hjemmesiden, og det kan der være forskellige motivere til. Fred være med dem. Jeg er tilhænger af kontaktformularer på hjemmesider, og jeg taler oftest meget positivt om dem.

Dels synes jeg at det er meget praktisk at man via en kontaktformular hurtigt kan komme i kontakt med folkene bag hjemmesiden. Måske er det den lokale tømrer, som man gerne lige vil stille et praktisk spørgsmål om et uforpligtende tilbud. Måske er det en webshop, som sælger de mest fantastiske løbebukser, men er der tale om standardstørrelser?

Hvorfor bruge kontaktformularer?

Kontaktformularer bruges også til at bestille en plads på det næste kursus, eller til at sende en forespørgsel på et eventuelt samarbejde. Eller måske ligefrem udregne prisen på fliser til terrassen, hvis man kender arealet. Kort sagt kan sådanne kontaktformularer bruges på vidt forskellige måder.

Jamen, man kan da bare ringe eller sende tømreren en e-mail, vil mange bemærke.

Jep! Det er helt korrekt, men for det første har tømreren travlt med at få spærrene til at sidde ordentligt fast (!), og for det andet er det ikke alle, som vil udlevere deres personlige e-mailadresser, når de skal sende folk en besked. Det er jo ligesom konsekvensen, hvis man skal sende tømrermesteren en e-mail igennem mailprogrammet. Eller hvis man sidder ved naboens computer, fordi ens egen – igen – er brudt sammen …

Er der hul igennem?

Nå, men budskabet for dette mindre indlæg handler om, at du med fordel lige kan kaste et tjek på dine kontaktformularer, for er du sikker på, at de virker? Hvornår har du sidst testet formularens funktion? Er der hul igennem, for at spørge på jævnt dansk.

Årsagen til mit indlæg skal ses i lyset af, at jeg 3 gange inden for 14 dage har fået henvendelser fra kunder, som oplever at deres kontaktformularer pludselig ikke virker. Og det er ganske mystisk, for dels har de virket, og dels har mine kunder ikke pillet unødigt ved den tekniske side af sagen. De er blot pludselig holdt op med at virke.

Lur mig om det ikke er en opdatering i websystemet, der spøger. Jeg arbejder udelukkende i WordPress, og her er det typisk Contact Form 7 og Ninja Forms, som jeg anvender, når jeg sætter formularer op. Inden hjemmesiden afleveres til kunden, er det en selvfølge, at vi lige tester kontaktformularen: virker den og lander mails det rette sted?

Mystik og konsekvens

Alligevel oplever nogen altså at funktionaliteten pludselig ophører, og at der ikke længere er hul igennem. Noget er galt. Et tjek på de 3 kunders hjemmesider gjorde, at vi måtte igennem et indgreb, men så virkede formularerne også igen.

I går aftes tjekkede jeg mine egne formularer. Jeg har 3-4 stykker sat ind på min hjemmeside, og sørme om jeg ikke fandt en enkelt formular, som af mystiske årsager ikke virkede. Jeg fandt stetoskopet frem og fik lyttet mig frem til fejlen. Nu virker alle mine formularer igen.

Men gør dine kontaktformularer også? Er det lang tid siden, du har modtaget henvendelser via kontaktformularerne? I så fald synes jeg du skal teste situationen af:

  1. Klik ind på din hjemmeside
  2. Klik ind til kontaktformularen
  3. Udfyld felterne og klik på Send-knappen

Start herefter din mail op – modtager du din egen henvendelse?

Hvis du ønsker at jeg hjælper dig med et tjek, kan du fange mig via kontaktformularen ude til højre ;-)
Du kan også ringe på tlf. 2972 0955

0 svar

Skriv en kommentar

Skriv gerne en kommentar
Det ku' være så hyggeligt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.