Velkommen tilbage!

Allerførst vil jeg ønske dig tilbage på jobbet efter en forhåbentlig dejlig sommerferie. Det er jo i ferien, at vi skal samle en masse fornyede kræfter og engagement sammen, så vi kan gå sensommer og efterår i møde med oprejst pande.

Nu er der stor forskel på den måde vi håndterer mails i ferien. Nogen slipper indbakken helt og aldeles. For de af jer er der med stor sandsynlighed en god bunke e-mails, der skal kigges igennem og besvares. Andre vælger at skimme og smålæse mails i ferien, og her venter nok en anden form for arbejdsbyrde. Du har måske sorteret det mindst interessante fra og tilbage venter en opgave i at besvare de prioriterede e-mails.

Der er andet i livet end …

Derfor er det nok de færreste af jer, som tænker på status for hjemmesiden. Der er andet i livet end at gå og spekulere på, hvordan hjemmesiden opfører sig eller tager sig ud her i august. Du formoder formentlig, at den har det udmærket, og at du ikke behøver at sende den tanker i disse tider. Men er det klogt?

Der skal ikke herske tvivl om, at jeg hellere end gerne vil hjælpe dig med at få kigget hjemmesiden efter i sømmene. Det ville jo være optimalt for mig, for så venter der måske en times arbejde eller to foran mig. Det er altid rart med beskæftigelse.

Men grundlæggende kunne jeg godt tænke mig, at der kom lidt mere opmærksomhed omkring alle de firma websites, der ligger derude i det store cyberspace. Du og andre har brugt adskillige ressourcer på at få konstrueret en hjemmeside, men er der valuta for pengene? Tjener hjemmesiden investeringen ind, eller er det lige gyldigt? Du er måske tilfreds med et visitkort, som potentielle kunder kan benytte, hvis de vil i kontakt med dig.

Jeg synes du skal tænke større

At få sammetømret en hjemmeside er en større proces, som de færreste egentlig tænker ret meget over. Lad os se på nogle af de aspekter, der er i spil, når hjemmesidetankerne flyver:

  • Design: hvordan skal hjemmesidens design tage sig ud?
  • Menu: Hvilke menupunkter (faner) skal kunderne kunne klikke på?
  • Indhold: Er teksterne for ydelser og varer klar?
  • Fotos og illustrationer: Er der sammenhæng mellem design og det grafiske udtryk?
  • Markedsføring: Og hvad sker der, når hjemmesiden er færdigkonstrueret?
  • Tovholder: hvem gør hvad i processen?

Ovenstående er skitseret, fordi mange glemmer hvor mange ressourcer der blev lagt i arbejdet med at få skabt den gode hjemmeside. Typisk er mange virksomhedsejere glade for den nye hjemmeside i nogle uger, måske måneder, men herefter glemmer man simpelt hen, at man har et stærkt marketing redskab på internettet. Man får det blot ikke udnyttet.

Det er brandærgerligt

I min optik er det en ærgerligt. Brandærgerligt faktisk. I den virkelige verden svarer det til, at du deltager i en masse netværksmøder, men du udnytter hverken taletid eller potentialet i at netværke med andre mennesker, som måske pludselig får øje på, at de har brug for sådan én som dig.

Netværker du uden at håbe på en eller anden form for gevinst? Ikke nødvendigvis opgaver her og nu. Du satser måske hellere på at få skabt nogle kontakter, således at I kan bruge hinanden fremadrettet? Uanset hvilket mål du har med at deltage i netværk går jeg ud fra, at du gerne vil opnå et eller andet.

Sådan har jeg det i al fald. Og sådan har jeg det også med hjemmesider. Med tiden har jeg skabt en hel del hjemmesider. Både for kunder og for mig selv. Lige nu læser du dette indlæg på min firmahjemmeside. Indlægget er skrevet som en slags opråb til folk med hjemmesider, som ikke udnytter hjemmesiders potentiale.

Nettet hjælper dig til nye opgaver

Hjemmesiden er nemlig et stærkt middel til at få potentielle kunder til at rette opmærksomheden mod din virksomhed. Vær dog vis på, at potentielle kunder også retter opmærksomheden mod dine kolleger. Hvorfor skal en mulig kunde vælge dig frem for en kollega i branchen? Jeg er ikke stensikker på, at kunden vælger dig blot fordi du har en bedre hjemmeside end kollegaen.

Jeg er dog overbevist om, at hvis din hjemmeside er bedre end kollegaens, står du stærkest når kunden skal træffe en beslutning. Her går jeg naturligvis ud fra, at både du og kollegaen er 2 ubekendte i kundens verden, inklusive kundens netværk. Mange vælger som bekendt en leverandør ud fra venners anbefalinger. Mund til mund. People to people.

Og nu landede vi atter ved din hjemmeside: står den knivskarpt i forhold til de potentielle kunder, som besøger hjemmesiden? Prøv at sammenligne din hjemmeside med kollegernes i branchen. Er du foran eller bagud? Hvis du var en fremmed, ville du da vælge leverandøren ud fra din egen hjemmeside eller en kollegas?

Svendborg, på Langeland, Faaborg, Nyborg, Odense samt Jylland og Sjælland.

Jeg lever af at konstruere hjemmesider for små og mellemstore virksomheder. Jeg har skabt en del websites for virksomheder i Svendborg, på Langeland, Faaborg, Nyborg, Odense samt Jylland og Sjælland.

Og jeg vil gerne hjælpe dig videre, hvis du efter denne beskrivelse indser, at det giver god mening at bruge en time på et hjemmeside-tjek. Ferien er nemlig slut. Det ved du. Og det ved dine kunder. Potentielle kunder.

Ring til mig på tlf. 2972 0955 eller brug kontaktformularen oppe til højre.

0 svar

Skriv en kommentar

Skriv gerne en kommentar!
Det ville være så hyggeligt!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *